|
|
AZ ADALÉKOLÁS:
A korszerű kenőanyagok lényegében kétféle alapanyagból állnak :
a ) egyrészt kiváló minőségű nyersolajból, függetlenül attól, hogy ásványi eredetű, vagy szintetikus úton elállított,
b ) másrészt olyan kiegészítőkből ( amit adalékoknak is neveznek ), amelyek feladata az olajoknak olyan tulajdonságokat kölcsönözni, amivel eredetileg nem rendelkeznek.
· Az adalékok hatásmódja:
A korszerű motorok időről-időre egyre komolyabb igényeket támasztanak az
olajokkal szemben, amelyekhez ezen széleskörű feladatok teljesíthetősége érdekében pótanyagokat kell keverni.
· Oxidálódással szembeni adalékok:
Az ilyen adalékok megakadályozzák az olaj túlságosan gyors öregedését. A magas hőmérséklet sietteti az öregedési folyamatot. Ezért minden olyan olajnak, amelyet a gyakorlatban 80 oC-nál magasabb hőmérsékletre hevítenek, ilyen adalékokat tartalmaznia kell.
· Habzásgátló adalék:
Megakadályozza a felhabzást, ezáltal minden fázisban megőrzi az olaj
kenőképességét.
· Korróziógátló adalék:
Az oxidáció következtében olyan vegyületek jöhetnek létre, amelyek megváltoztatják az olaj PH értékét.
A savak mindenek előtt a motor olyan érzékeny részeit károsíthatják, amilyen pl. a csapágycsésze. Ez magyarázza ezen adalékok szükségességét.
· Rozsdavédő adalék:
A motor részeire további káros hatást gyakorolhat a kondenzvíz. Széleskörű
védelmet biztosíthat az ilyen jelenséggel szemben a megfelelő adalék.
· Kopásvédő adalék:
Az ilyen adalék növeli a kenőolajfilm teherbírását, ezáltal megakadályozván a
fémnek, fémfelületen történő súrlódását még akkor is, ha az olaj már hosszú ideje van a motorban.
· Tisztítószer:
A motorban az égési folyamat során kokszos lerakódás képződik, ami hosszabb időszak alatt negatívan befolyásolja a motor teljesítményét és növeli az üzemanyag fogyasztást.
Ez indokolja az üzemidő alatt a motor tisztításához a tisztítószer adalékok
használatának szükségességét.
· Oldószerek:
A lemosott szennyeződést az ilyen adalékok lebegő állapotban tartják, így aztán az olajcsere során az olajjal együtt leereszthetők. Az „oldószerek „ magas aránya megakadályozza a habosodást.
· Viszkozitási indexjavító adalékok:
A viszkozitási indexjavító szám ( VI ) a hőmérsékletfüggő viszkozitás viselkedésének mérőszáma.
Minél magasabb a VI érték, annál jobban tűri az olaj a nagy hőmérséklet különbségeket.
A gyakorlatban jelentős hőmérséklet különbség mindenek előtt a hideg indulás és az azt követ hirtelen gyorsítás során lép fel.
| |
|
|